dissabte, 8 de setembre del 2018

Perejaume. "Treure una marededéu a ballar" uns fragments interessats: Troballa, Goigs, Font.

Avui és 8 de setembre, el dia de les marededéu trobades.

A la Riera no en tenim cap de “pròpia”, però aquest estiu llegint el llibre Treure una marededéu a ballar, d’en Perejaume, em venien al cap alguns paral·lelismes amb santes trobades, desenterrades ...

Del llibre, interessant i de gran riquesa, n’extrec tres fragments, interessats i interessant, convidant a tothom a fer una lectura completa de l’obra.

Troballa

La tradició religiosa popular ens ha lliurat dues il·lustracions de possibilitats de relació amb el lloc molt contrastades. L’una condemna el lloc, l’inferna desemparadament sota el triomf del món aeri, lluminós i desprès. Em refereixo a aquelles representacions tan  carismàtiques de sant Miquel, armat i refulgent, que desplega les ales mentre trepitja i llanceja el diables estès i recargolat als seus peus com una rel enutjosa que li fos. L’altra, per contra, celebra el lloc. Estic pensant en el miracle que sol envoltar la majoria de marededéus trobades que pesen cent vegades el seu pes en un determinat indret, o que hi tornen un cop n’han estat desplaçades, manifestant així que és allà, precisament allà, on volen tenir el culte. (p.33)

Auca històrica i sincera
del poble de la Riera
Comissió de Festes de Santa Creu
La Riera de Gaià 1985
Text:  Rosa Maria Terrafeta i Badia
Dibuixos: Pilarin
[Col . Pau Plana Parés]

Goigs

... els goig integren una doble corporificació. Per una banda la corporificació històrica que garanteix una escriptura fundada en una llarga nissaga: en una duració. Per l’altra, una corporificació instantània, sonora i local els mateixos fidels en la imatge que canten. Josefina Roma i Riu, en un article titulat “Els goigs com a èpica local: universalitat i localitat”, precisa com els goigs fan córrer un lligam històric de parentiu entre el sant, la Mare de Déu o Crist i totes les generacions locals fins arribar a l’actualitat:  “són – diu – l’instrument què s’han valgut el pobles per expressar ritualment el dia de la festa, en el curs d’un ritu de pas, en moments de perill, la nissaga que els uneix al personal celestial, amb la qual tenen un parentiu, una conciutadania”. (p.201-202)


Goigs de la gloriosa
verge, y martyr Santa Margarida Patrona de
la Riera, y Virgili
Tarragona : per Magí Canals, 1757
[Fitxa completa al CCUC/CCPBC]


Goigs en lloança de Santa Margarida
Verge i Màrtir
Patrona de la Riera de Gaià,
Aquebisbat de Tarragona
Parròquia de Santa Margarida. mr La Riera de Gaià
i Gogistes Tarragonins.
Any 2017
[Col . Pau Plana Parés]

Font

Marededéus i dolls. Ja sigui d’aigües per beure, per banyar-s’hi o per regar, totes amb virtuts vivificants i guaridores, pocs cultes marians hi deu haver sense un doll d’aigua que els amari(p.223)

  
Retalls premsa
[Arxiu Plana-Ferran]

Notícies del Diario Español i d' El Correo Catalan, on enmig de les noticies del cicle nadalenc de l’any 68, l’any en que es començà a fer la missa de sant Esteve al Castellot, es parla de la inauguració de la font dedicada a Santa Margarida.

En el Diario Español, la referència dins l’article és molt breu, en canvi, en la notícia d' El Correo Catalan, la notícia ve centrada en aquest fet. El propi títol ens denota l’element central de la notícia:   “Una fuente, obra de todo el pueblo de la Riera”. En aquest breu s’hi comenta que el dia de sant Esteve a la Riera, fou celebrat amb especial entusiasme pel fet d’inaugurar-se una font amb una capella amb la imatge de Santa Margarida, patrona de la Riera, i en honor de la que es diu que es celebrà la una missa de campanya, a la que diu que hi assistiren casi la totalitat dels veïns. En parlarem una mica més en un article més llarg que estem preparant sobre els cicles nadalencs de finals dels 60 i principis dels 70.

--------------------

Una mica més:



--------------------

L’espai s’alloca amb qui el treballa, viu amb qui el viu. (p.32)



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada