divendres, 26 d’agost del 2022

Señorio de Tamarit

En Jordi Suñé, en un dels capítols del seu llibre El Baix Gaià al segle XX, ens parla del naixement i creixement de les urbanitzacions a diferent pobles del nostre entorn. En el marc d'un capítol més ampli sobre Nous habitatges i millores urbanes, les urbanitzacions hi prenen un paper important i no sols esmenta algun dels exemples d'urbanitzacions sorgides a partir dels anys 60, sinó que també ens apunta de les raons que van dur al creixement d'aquestes:

El canvi econòmic va produir una demanda molt important d'habitatges. Molts pagesos abandonaren la terra. La gelada del 1956 precipità la reconversió. La indústria química oferí la possibilitat de trobar un lloc de treball assalariat. A més a més, molts turistes van cercar apartaments i segones residències en els pobles costaners. La manca d'una legislació que regulés aquest creixement, la connivència entre inversors i poder polític i l'absència de control municipal va fer que els nuclis es desdibuixessin amb blocs de pisos que tapaven el seu skyline i que les urbanitzacions es mengessin els millors camps de conreu. En el context d'urbanització massiva del litoral del Baix Gaià es van fer actuacions de dubtós gust estètic i funció social. Malgrat això, hi va haver algunes propostes arquitectòniques interessants que ara es posen en valor des dels centres d'estudi. Són actuacions realitzades entre 1954 i 1984. (pàgs. 167-168)

De les urbanitzacions rierenques, en parla quan explica la creació de la Coma a Vespella (p.170), una urbanització que està a cavall de Vespella i la Riera. .

Nosaltres avui volem parlar d'una altra urbanització, una urbanització que va rebre el nom de Señorio de Tamarit. Aquesta, va néixer a mitjans dels anys 70 i havia de canviar per sempre, o si més no començar a fer-ho, la imatge de la muntanya del Castellot. Sí, amb el naixement d'aquesta urbanització, desapareixia la imatge de postal del Castellot. 

Si cerquem imatges antigues del Castellot, trobem imatges idíl·liques on encara es poden veure les runes, un entorn natural, etc... una imatge lluny de la visió que en tenim actualment, amb un castell cada cop més enrunat, i tot l'enfilall de cases que configuren l'actual urbanització de la muntanya. L'inici d'aquesta zona urbanitzada la trobem en la creació del que s'anomenà area residencial urbana Señorio de Tamarit.

Avui, mitjançant els anuncis que hem pogut trobar a la premsa, en mirarem de resseguir el seu naixement.

SEÑORIO DE TAMARIT

A mitjans de l'any 1976, trobem un anunci al Diario Español que feia la següent pregunta: ¿Conoce ya el area residencial urbana Señorio de Tamarit?. Així es començava a vendre una nova àrea residencial.


01/07/1976

Aquest primer anunci marcarà la línia de venda de les parcel·les de la nova urbanització. Si ens fixem en la gradació de la tipografia i l'odre de les informacions, ens adonarem que la segona cosa que fa és parlar sobre la qualitat de l'aigua de les fonts de la zona, i tot seguit, apunta informacions sobre la Riera:
  • un lloc per estar a Tarragona sense viure a ella
  • entorn natural
  • a 10 minuts de Tarragona
  • espai sense molèsties a la intimitat i des d'on es pot contemplar el cel, el mar i el camp quan es vulgui
  • a 500 metres de l'església de la Riera
  • hi trobarà: mercat, telèfon, farmàcia, etc.
  • a 5 minuts de les platges mas bellas de la província
  • conjunt harmònic de modern urbanisme

Per acabar, si algú mostrava interès, sols calia enviar el cupó que sortia l'anunci amb les dades per demanar més informació, sense compromís, evidentment!  


03/07/1976

Un altre anunci del moment, continua incidint amb alguns dels punts que ja havia esmentat a l'anterior i que esdevindran recurrents tot incorporant, però, informacions, nous elements de promoció, i el tipisme:
  • a cinc minuts de Torredembarra i Altafulla
  • la Riera, diu que és un conjunt extraordinari d'ordenació i bellesa que ha estat objecte d'una especial distinció provincial
  • zona que reuneix una harmònica barreja de serenitat tarragonina i les condicions més exigents d'un hàbitat modern, situat en ple camp i rodejat de silenci i repòs.
  • reitera els serveis religiosos, de mercat, telèfon, farmàcia, perruqueria, etc.
  • hi afegeix el prestigi de productes locals com la carn i el pa, i també destaca la Fonda autenitcamente típica, con una cocina celebre por sus platos “de antes”. I ho remata amb el reconegut prestigi d'aus, fruites i hortalisses de reconegut prestigi en els mercats i que també els trobarà a les seves tendes.

26/10/1976

Para vivir cada dia... como si fuera domingo.
Aquest és el lema d'un nou anunci on si el propi eslògan ja és prou llaminer, ben barrejat amb la idea de que era bon lloc per viure i per descansar, l'havia de fer un espai irresistible, un espai:

  • situat en un entorn natural i a 10 minuts del centre de Tarragona
  • un mundo de paz i aire limpio, agua purisima de manantial, tot rematat en amb la idea de que això estava pensat para Ud. , una menció directíssima a qualsevol dels lectors que s'hi podia aproximar a través de lla lectura del diari

Altres avantatges que apunta l'anunci serien:

  • la proximitat de l'autopista
  • el fet d'estar a 5 minuts de la platja: Altafulla, Torredembarra, Creixell, Comarruga, etc...
  • aigua sense limitació
  • llum i energia a peu de parcela
  • estació de depuració i sanejament en avançat estat de construcció 
  • vials amb voreres fetes

I en negreta un detall important: Iniciamos la venda. Seguidament donava les dades de la Comissió d'Urbanisme que l'havia aprovat - l'any 1967-, i tot  plegat era rematat mencionant que l'enclavament es trobava a 500 metres de la Riera, on la persona o la família que comprés el terreny trobaria mercat, telèfon, metge, col·legi, etc...

Un nou pas en la venda, seran els anuncis que ja incorporen imatges, sigui un plànol de la localització, un dibuix o bé fotografia de l'espai. 

03/05/1977

L'anunci, destaca algun dels elements que ja s'havien esmentat en els anteriors i que pretenien fer llaminera la venda: lloc excepcional, envoltat de natura, per poder viure en llibertat i descans, un lloc pensat exclusivamente para cien familias privilegiadas. Aquest serà un dels leitmotivs, com ja s'apunta en aquest anunci amb la creació del lema sólo una entre cien i que més endavant en la campanya veure que agafa un paper important.

El tema de l'aigua en continua sent un motiu central. No en va, en el primer anunci ja se n'esmentava la qualitat. Ara s'hi afegeix que hi ha aigua abundant sense limitació de consum, contractada amb el mateix Ajuntament de la Riera. Hem de pensar que en aquest moment, l'aigua de Tarragona, patia un greu problema de salinització, i justament la població de Tarragona serà una de les que s'intenta captar, com ja hem pogut anar llegint més amunt.

Aquest anunci, a banda de les il·lustracions i plànols, l'element llaminer de l'entorn turístic, de la platja amb una àrea d'influència que aniria d'Altafulla a Comarruga, també apunta l'excel·lència de les comunicacions per carretera tant a nivell d'infraestructura com de transport, ferrocarril – estació i de tren.

Aquest anunci, el trobem en mode il·lustració en un mòdul petit, però també el podem trobar amb color a plana sencera.  


15/05/1977

16/07/1977

La urbanització no es venia tant sols a cop d'anunci. L'especial de la Festa Major del Diario Español de l'any de diferents anys (1977 i 1978), en parlaria a pàgina sencera. Sens dubte una operació de propaganda on hi podem llegir, tant l'estat i l'evolució de la construcció, com opinions sobre aquesta.

16/07/1977

L'any 1977, la presentació que se'n fa en comença amb una evidència:  Las tierras de siempre han cambiado su faz en La Riera, un canvi que era degut al traçat de l'autopista inaugurat feia poc temps (1974) i de l'obertura de la nova urbanització. L'article, recull diferents opinions, de l'Alcalde de la Riera, d'un comerciant, i al cap de vendes de la urbanització. 
  • Francesc Olive Espina, l'alcalde del moment, en destaca per exemple, l'aigua bona i abundant, així com les bones comunicacions, la proximitat de la platja, de Tarragona, i de l'autopista. 
  • Bartomeu Casas Blanch, comerciant, apunta que ell anava a aquella zona a pasturar amb el ramat, i en destaca les bones vistes. Preguntat per l'entrevistador, també destaca l'abundància de l'aigua, la proximitat de les platges, etc.. 
  • Jose Maria Rodriguez, cap de vendes. parla altre cop dels diferents elements que s'usaren com a ganxo per la venda:  aigua, localització, etc. afegint detalls com la puresa del medi ambient ya que no existe ni un solo mosquito o la possibilitat de fer una zona esportiva
Però cada dia no es podia fer un anunci a pàgina completa, i continuaven sortint anuncis per mòduls. Normalment, els ítems de venda eren els mateixos, però la seva lectura ens informa que a finals de 1977,  ja hi ha una bona part dels terrenys venuts, i això convida a fer promocions i tractes especials per als 25 darrers clients.

13/12/1977

20/12/1977

Les millores o els passos que s'anaven fent en l'acondicionament de la nova urbanització, també es comunicaven en petits anuncis en els quals es continuava mirant d'atraure possibles compradors. La finalització de l'asfaltatge de la urbanització era, sens dubte, un dels elements que valia la pena donar a conèixer.

31/03/1978

Igualment, encara es continuaven utilitzant eslògans o idees que s'havien utilitat en els inicis de la campanya, com la idea de l'excepcionalitat i de poder formar part d'un grup de cent famílies privilegiades.

07/05/1978

Com ja havíem apuntat més amunt, a la Festa Major de l'any 1978, al Diario Español hi trobem una pàgina parlava de la nova urbanització, enllaçant algunes de les idees que apuntàvem, o si més no, trobant-s'hi vinculades:  el creixement i el prestigi de la Riera.

20/07/1978 

En aquest cas, es tracta d'una sola entrevista a José M. Rodríguez, cap de vendes de "Mont-Barbat", que era la promotora de la urbanització. Un any després de la primera entrevista ja es parla de la urbanització com una realitat tangible amb un aspecte pulcre i suggestiu.

José M. Rodríguez, destaca la importància de l'asfaltatge dels carrers, així com la instal·lació de la línia telefònica, que incrementa la bona comunicació de la urbanització. Se segueix parlant del bon cabal d'aigua. També s'apunta que la xarxa de clavegueram, ja acabada, comptaria ben aviat amb una nova estació depuradora. Per acabar s'anuncia que aviat es posaria en marxa la  venda de la darrera fase de la urbanització

En el mateix exemplar del diari, a banda d'aquesta entrevista. Hi podem trobar un anunci a tota pàgina, on l'element clau, era el contrast entre una planta industrial i un xalet o casa en un entorn més sa i higienitzat, etc...

20/07/1978 

Tot i que a finals de l'any 1977, per la propaganda podíem pensar que la venda anava a velocitat de creuer i que s'acabarien aviat les parcel·les, durant el 1978 i més endavant, continuarem trobant anuncis, modulars petits o per paraules, però que ens denoten que encara hi havia espai o parcel·les per vendre. Algun d'aquests anuncis encara faran anar els primers motius o argumentari de venda de la promoció, i alguns incorporen la idea de la possibilitat de construcció de torres amb facilitat.

10/11/1978

20/04/1979

09/07/1981

03/06/1984

L'any 1984 encara trobem un anunci on es parla de les últimas parcelas. Per nosaltres, també serà l'últim anunci d'aquest recull, fent coincidir l'any amb una de les dates que en Jordi Suñé apuntava al principi com a marc d'un període, que havia començat a mitjans dels anys 50 - en el nostre cas ha estat de mitjans dels 70 -, en que el paisatge del Baix Gaià i la fesomia dels seus pobles va canviar per sempre.

PS: si no anem amb compte i no s'hi actua aviat, segurament en pocs anys veurem un altre canvi amb un alt valor històric i simbòlic: la caiguda de les poques parets que queden del castellot engolides per una massa forestal sense control. Deixarem caure (més) la nostra història?






1 comentari: